Naar
artikelen
Naar homepage
Wicca’s,
moderne heksen, werken met kruiden, stenen en ook
met de tarot. Uit de Wicca traditie zijn een aantal spelen
voortgekomen. Aan
het hoofd van Wicca groepen of covens staat een Hogepriesteres. Zij
vertegenwoordigt de Godin en leidt de coven. Wicca’s kennen
dus een
Hogepriesteres met bepaalde taken en bovendien kennen ze haar als mens
van
vlees en bloed. Dit is te merken aan de veranderingen die de
afbeeldingen van
de Hogepriesteres in hun tarotspelen ondergaan.
De beelden van de tarot hebben
al eerder een ontwikkeling doorgemaakt. De Pausin uit het Visconti Sforza spel uit de renaissance is anders dan de Hogepriesteres uit de Rider Waite
Tarot. De
Pausin heeft een mijter op en is gekleed in een bruine pij. de
Hogepriesteres
uit het Rider Waite spel heeft het symbool van Isis op haar hoofd en is
in het
blauw gekleed, om maar een paar verschillen te noemen. Maar
Wicca´s veranderen het beeld van de Hogepriesters meer
dan in de afgelopen eeuwen gebeurd is.
Toegankelijk
Een van de taken van de
Wicca-hogepriesteres is het begeleiden van de persoonlijke
ontwikkeling van de leden van de coven..
De Wise
Woman van de Wild Spirit Tarot laat deze kant van de Hogepriesteres
zien. Deze
Wise Woman is een oudere vrouw. Symboliseert de Hogepriesteres uit de
Rider
Waite Tarot de maagdelijke wassende maan, de wijze vrouw uit de Waking the Wild Spirit
Tarot vertegenwoordigt de afnemende maan. Ervaren geraakt
door het leven houdt ze in
haar laatste levensfase jongeren dromen voor en helpt ze hen
met haar wijsheid.
De ‘High
Priestess’ uit de Robin
Wood Tarot houdt een
opengeslagen boek in haar ene en een glasheldere glazen bol in haar
andere
hand. Als elke Hogepriesteres draagt zij kennis over, maar bij haar
gebeurt dit
op een heldere en doorzichtige wijze. Haar open, bijna doorzichtige
gewaad
onderstreept dat. Ze lijkt tegenover haar covenleden te staan of voor
ons, de
spelers van haar tarot.

`Kijk`,
schijnt ze te zeggen in haar openheid,
`dit zijn de mysteries van het leven. Ze liggen voor je open. Ik zal ze
je
leren. Ik maak ze toegankelijk en dat ben ik zelf ook`.
De Hogepriesteres uit de Rider-Waite Tarot
houdt haar kennis
deels geheim onder haar mantel, die half over de torarol valt. Die
mantel valt
ook om haar schouders. Dat maakt haar geslotener dan de Hogepriesteres
van
Robin Wood.
Krachtig
Ellen
Cannon Reed, auteur van de The
Witches Tarot laat haar Hogepriesteres zien op
het
moment dat ze de kracht van de maan in zich laat dalen. Ze opent haar
armen
ontvangend, maar staat tegelijkertijd actief en krachtig wijdbeens met
haar
voeten op de grond. Cannon Reed schrijft over deze kaart:
“Zoals de
Hogepriesteres op de kaart klaar staat om haar werk te doen, zo moet
jij
datgene onder ogen zien wat je nodig hebt om te groeien”.
Een
coven werkt in zijn rituelen met energie. De
Hogepriesteres uit de Celtic
Dragon Tarot kanaliseert die energie. Zo ontvangt
en richt ze de wilde, wervelende energieën om haar heen in de
lichtgevende bol
die ze in haar hand heeft en in haar staf. Ze vormt het actieve centrum
tussen
de witte en de zwarte draken, een verbeelding van de tegengestelde
energieën
rond haar.
Deze
Hogepriesteressen uit de Witches Tarot en de Celtic Dragon Tarot hebben
meer
trekken van de Magiër uit Rider Waite, die hemel en aarde
actief verbindt met
zijn staf, dan van de serene, rustige Hogepriesteres uit het Rider
Waite deck.
Ze accentueren dat vrouwelijke ontvangende energie krachtig en richtend
kan
zijn.
Totally Spies
Toen
ik de kaarten van de Witchy
Tarot
voor me op tafel had liggen, riep mijn dochtertje: 'maar dat zijn de
meisjes
van 'Totally Spies!’; een tekenfilm over jonge meiden die met
hun slimheid en
magisch-wetenschappelijke krachten de wereld redden. De Witchy Tarot
neemt deze
populaire tekenfilmfiguren moeiteloos op en speelt zo een geestig spel
met
tarottraditie en populaire cultuur.
Ook het beeld van de
Hogepriesteres uit de Witchy Tarot speelt met de
tarottraditie. De tora-rol is vervangen door een krant.
Het rustig blauwe gewaad is een schort geworden en haar voeten zijn
gestoken in
slippers, het tegendeel van de Hogepriesteres van de Rider-Waite. De
maagdelijke priesteres is hier een werkster geworden! Laag bij de
grond,
makkelijk aanspreekbaar. Ook dit is een krachtige priesteres, haar
mouwen zijn
opgestroopt; ze roert in de kookpot en onder haar voet houdt ze een
slang. Dit
duidt erop dat ze macht heeft over transformatieve processen. Achter
haar is
een bruine ingang, poort tot het collectieve onbewuste waar ze toegang
toe
heeft. Op haar schouder zit een uil, vogel van wijsheid. Ze kijkt naar
hem,
alsof hij haar een inzicht komt brengen, zoals de uilen in de boeken
over Harry
Potter komen aanvliegen met boodschappen. Deze priesteres beeldt op een
aardse
wijze transformatie door wijze inzichten uit.
Ideaalbeeld
Wicca’s
leveren met deze veranderingen een bijdrage
aan de ontwikkeling van het beeld van de Hogepriesteres in de
tarottraditie.
Deze veranderingen stellen vragen aan ons, spelers van de tarot. Wat is
essentieel aan het beeld van de Hogepriesteres?
Behalve een beeld van
toegang tot het onbewuste is
ze een beeld van rust en evenwicht: evenwichtig, maagdelijk,
onaantastbaar en
zelfvoorzienend zit ze op haar stenen kubus. Hoe fijn zou het zijn om
wijs te
kunnen reageren, niet geraakt te worden door problemen, in evenwicht te
blijven, wat er ook gebeurt. Een verlangen dat in onze cultuur aanwezig
is en
hier een beeld gevonden heeft.
'O ja’ denk
ik vaak als iemand die een relatie wil
de Hogepriesteres trekt, 'zo onaantastbaar en verheven wil je zijn. Zo
word je niet
opnieuw gekwetst’ en ik bespreek dan ook de problematische
kanten van dit
verlangen; hoe kan je zo gelijkwaardige relaties aangaan met anderen,
hoe kan
je je zo openstellen.
In de heksentraditie
is de Hogepriesteres een mens
van vlees en bloed. Niet een tarotkaart die een bepaalde kant van het
mens-zijn
belicht, maar een volledig mens. Tegelijkertijd is ze een ideaalbeeld.
Ze is
zoals een vrouw zou moeten zijn: toegankelijk, maar ook actief en
sterk. Dit is
een hedendaags ideaal van waarachtig mens-zijn in onze cultuur. De
ontoegankelijkheid van de Hogepriesteres uit de Rider-Waite wordt
gezien als
een zwakke kant en dus weggelaten. Zij wordt nu ontvangend en krachtig
tegelijk, het geslotene valt weg.
Als ideaalbeeld van
vrouw-zijn bevallen de
Hogepriesteressen uit de Wicca traditie me beter. Maar bij het duiden
van het
beeld van de Hogepriesteres heb ik misschien meer aan een vrouw die ook
dat
geslotene heeft. Door haar geslotenheid en zelfvoorzienendheid roept
zij op bij
jezelf te blijven, contact met je eigen omheinde bron te zoeken. De
Rider-Waite
Hogepriesteres maakt je ook attent op de onaangename kanten van het
geslotene
en zelfvoorzienende. Wie een relatie met een ander zoekt zal zijn
maagd-zijn
moeten relativeren/ opgeven. De Hogepriesteres uit de Rider-Waite Tarot
is zo
sterk omdat in deze kaart beide zijden van deze geslotenheid naar voren
komen.
Verschenen in: Tarot Magazine
nr.13, jan. 2004 en op www.zinweb.nl
Naar
artikelen
Naar homepage
|