Thuis op aarde Ik heb er mijn
twijfels over gehad, later toen we
het al besloten hadden. Het verbinden van natuur en geloof is
gevaarlijk. Mensen hebben
tegenstand geboden tegen het nazisme
met een beroep op het idee dat God niet samenvalt met de natuur.
Miskotte heeft
zijn theologie in dit voetspoor bedreven. Het plaatje is: natuur,
seizoenen,
dat is heidendom, dat is nazisme. Zo zijn we opgeleid. Dat zit in mijn
hoofd
als een anker. Natuur is taboe. Ook is theologie die gebaseerd is op de
natuur,
dat is ‘natuurlijke theologie’ niet vriendelijk
voor vrouwen. De enige taak van
vrouwen daarin is die van moeder, omdat ze volgens de natuur kinderen
baart. Een paar maanden
na onze eerste bijeenkomst kwamen
we Kune Biezeveld tegen. Niet Kune zelf. Zij was toen al overleden. Het
was
haar boek Als scherven spreken. Ze
heeft er tot vlak voor haar dood aan gewerkt.
Kune Biezeveld
was hoogleraar vrouwenstudies en
docent systematische theologie. Miskotte is voor haar een belangrijk
theoloog.
Ze heeft Miskotte persoonlijk gekend, als kind heeft ze bij hem
gewoond. Kune
Biezeveld sluit aan bij de gangbare theologie. Tegelijkertijd heeft ze
fundamentele kritiek op de theologie, en die bracht ze vaak in, ook in
dit
boek. Ze pleit voor openstaan voor wat anders is, voor wat niet in je
theologische plaatje past, voor wat je op je fundamenten doet schudden.
Dat
doet ze heel vriendelijk, open naar met wie ze in discussie is. Wij
waren blij
haar tegen te komen: een belangrijk onderwerp in haar boek is de
verbinding
tussen natuur en geloof. Kune wil God kunnen ervaren in het dagelijks
leven,
zich gedragen en gezegend weten in het bestaan, en daar is de natuur
een
onderdeel van. Kune Biezeveld
legt uit hoe het komt dat het
dagelijkse leven in de theologie niet gewaardeerd wordt. De schepping
wordt te
vaak gezien in het licht van de zondeval, zegt ze. We verlangen naar
het
Koninkrijk Gods aan het einde van de geschiedenis. En dat koninkrijk
Gods is
veel mooier dan het leven op aarde. Dit wekt een valse suggestie, zegt
Kune.
Het suggereert dat we zouden kunnen ontkomen aan de grenzen van het
bestaan:
aan dood, verlies en ziekte. Het accent op het komende koninkrijk, het
alsmaar
zeggen dat dit komt, weerhoudt ons ervan de grenzen van
vergankelijkheid en
dood te accepteren, die horen bij de bestaande werkelijkheid en die door God gegeven zijn. Kune geeft heel
voorzichtig een tweede, verder
liggende reden aan waardoor het komt dat we ons niet gedragen en
gezegend weten
in het aardse bestaan. Ze vindt die in de archeologie. Wat ze vindt is
iets
waar niemand naar kijkt en wat niemand opneemt in de theologie, omdat
het niet
past in het gangbare plaatje van wat we gewend zijn. Al een tijd
geleden zijn
er godinnenbeeldjes en inscripties gevonden waarin JHWH een zegenende
rol heeft
met ‘zijn Asjera’. Mogelijk heeft JHWH in een
periode van de geschiedenis een
partner gehad met de naam Asjera. Uit de inscripties kun je afleiden
dat Asjera
verbonden was met de natuur, met bomen en bossen en de krachten van de
regeneratie. Misschien heeft deze godin de functie gehad om het
bestaande te
beschermen en te zegenen. De godin Anat, die de hemelkoningin in het
boek
Jeremia is, zou dezelfde functie gehad kunnen hebben. In de loop van de
geschiedenis van Israël zijn deze godinnen weggeraakt in de
beweging die streed
voor ‘JHWH als enige God’. Wat bleef waren scherven
en resten. Misschien, zegt
Kune, misschien zijn we met de godinnen
ook wel de bescherming en de zegen van het bestaande kwijtgeraakt. Terug naar ons
project, naar waar het
ons om gaat bij het vieren van de seizoenen. Net als Kune Biezeveld
willen we
zegen ervaren op aarde, blij zijn met de schepping en onszelf. We
houden van
zwerftochten in de herfst, van zandgronden en hei. Wij houden van de
aarde. Een
mystieke ervaring vormt het hart van ons project. Eén van
ons liep als
tienjarig meisje op de stoep onder een blauwe lucht met helderwitte
wolken en
voelde zich plotseling verbonden met alles om haar heen. Het was een
plek
binnen in haar die licht gaf en
stroomde, en die een open verbinding was met buiten. Het gaf haar geluk
en
dankbaarheid: “Ik mag deel uitmaken van deze mooie
schepping”. In deze mystieke
ervaring wordt binnen en buiten, hemel en aarde verbonden, als een
geheel. Inspiratie
en bondgenoten vinden we in de Romantiek, met hun aandacht voor de
hoogte en
diepte van gevoelens, en in hun verlangen naar de natuur. Bondgenoot is
ook
Franciscus van Assisi, met z’n liefde voor de schepping en
zijn boetedoening,
die bij ons werken aan je zelf is, persoonlijke groei. Inspiratie en
bondgenootschap is er ook met de Goddesmovement en het paganisme, met
hun
plezier in het leven op aarde en hun aardeliederen, en ook bij hen, in
het
werken aan jezelf. Al doende
willen we theologie en liturgie maken waarin het dagelijkse en de
natuur een
plaats hebben. Liefde voor het
bestaan op aarde is niet
zo makkelijk. Het dagelijkse leven is kwetsbaar en onvolmaakt. Rituelen kunnen
helpen om daar mee om te gaan. Bij
de viering van de zomerzonnewende bijvoorbeeld liepen we een spiraal
van touw
dat op de grond lag, en maakten zo symbolisch de stap naar de tweede,
lastige
helft van het jaar waarin het steeds donkerder wordt. We cirkelden naar
binnen,
naar het middelpunt. Het middelpunt was kerstmis en de
winterzonnewende. Die
weg naar dat middelpunt was tegelijk een weg naar ons eigen binnenste,
die ons
hielp te kijken naar onze eigen donkerte en daar een plaats aan te
geven. Een
theologie waarin het dagelijkse en de natuur een plaats hebben is
eerder
cyclisch van karakter dan lineair. Het koninkrijk Gods aan het eind van
de
geschiedenis is
daarin minder
belangrijk. De grenzen van het bestaan worden daarin serieus genomen,
het
verval en de dood, maar evengoed de groei en de bloei, de kracht van
mensen. Zo’n theologie neemt het
onbeheersbare serieus.
Wij zijn in de afgelopen eeuwen zo gaan steunen op de ratio, op wat te
bewijzen
en te bevatten is, dat we daar bijna geen handvatten meer voor hebben. Het
onbeheersbare ervaar je bij de
grenzen van het leven. Kune Biezeveld geeft hier in haar boek een
indringend
voorbeeld van. Ze vertelt over een tentoonstelling in het Joods
Historisch
museum in Amsterdam waar amuletten te zien waren van Joodse
Chassidische
vrouwen. De amuletten beschermden bij de bevalling en ze beschermden
heel jonge
baby’s. Deze amuletten nu , mochten niet gebruikt worden, ze
waren verboden.
Opvallend is dat veel van die amuletten gevonden zijn en op
verschillende
plekken. De bevalling is een kwetsbaar moment van het dagelijks leven.
De
behoefte aan deze bescherming was zo groot dat veel vrouwen het verbod
durfden
te weerstaan. Wij mensen leven
een ingewikkeld
bestaan. Welk vlees je eet doet ertoe, welke energiemaatschappij jou je stroom levert doet
er ook toe. We
moeten keuzes maken, het ligt niet vast. Daarom richten we ons in de
vieringen
op het persoonlijke, op het individu. We stimuleren reflectie op
ervaringen,
persoonlijke groei en uitwisseling zijn belangrijk. Bij de rituelen en
de
bijbelverhalen in de vieringen zijn daarom vragen over je
persoonlijk leven, zodat het ritueel en het bijbelverhaal je
heel direct iets te zeggen heeft voor het dagelijks leven. Al doende proberen wij zo de seizoenen te vieren, de natuur en het alledaagse een plaats te geven in ons geloof. Zegen van het onvolmaakteAan het begin van de conferentie willen we dat u er
een beetje inkomt, in deze andere manier van theologie bedrijven. We gaan iets
doen.Wat het allerbelangrijkst voor Kune Biezeveld is, is dat wij ons gezegend
weten in het aardse bestaan. Zegen Het
leven op aarde is vaak prachtig, maar niet
altijd. We lopen tegen elkaar op, tegen onszelf, we worden ziek,
ontslagen,
missen partners. Dan is het dromen van een plek waar dat anders is,
ooit, een
grote troost. Maar Kune zegt: “Accepteer die grenzen nou. Weet je
daarin gezegend door God.” We gaan dit uitproberen. We gaan zo ieder - ieder die wil - een zegen schrijven. Het
is een zegen voor jezelf. Het is een zegen over iets dat onvolmaakt is in je
leven, broos, kwetsbaar, onafgemaakt. Je houdt hem voor jezelf. Niemand leest
hem. Het gaat om de ervaring wat deze theologie met je doet. Gedragen worden Berthe van Soest, lid van de werkgroep Gilde van Aarde en Hemel. www.feestvanaardeenhemel.nl |