Een tarot als poort tot het heilige: The Shining Tribe Tarot Berthe van Soest Mijn man is predikant. Hij heeft een kledingstuk bedacht dat nog niet bestond. Het is een doophemd, een linnen hemd dat je draagt onder je kleren. Je draagt het wanneer je iets belangrijks doet, als je een examen aflegt, trouwt of wanneer je naar het ziekenhuis moet. Je borduurt of beschildert het hemd zelf. Mijn man borduurde er met onbeholpen steken een vuurrode ChiRo op, een P met een kruis erdoor, een teken van Christus. En hij tekende met textielkrijt een boom aan het water.
Rachel Pollack is een tarot-deskundige. Ze schreef o.a. ‘De 78 Graden der Wijsheid’. Ook is ze romanschrijfster. Ze won de World Fantasy Award met ‘Godmother Night’. Verder schreef ze een godsdienst-historisch werk: ‘The Body of the Goddess’ Haar tarot heet ‘The Shining Tribe Tarot’. De titel van de tarot (‘De schitterende stam’) slaat op de ‘stam’ van waarzeggers, magiërs, shamanen, paranormaal begaafden en zieners die kaarten, stokjes en glazen bollen gebruiken om te spreken met God en daarmee anderen en zichzelf gidsen. De naam is bedoeld als een geuzennaam. Tarotisten en zieners worden vaak gezien als leugenaars en hebben een lage status in de samenleving. “The Shining Tribe” is een opvolger van een eerdere tarot, “The Shining Woman Tarot” die teveel de indruk wekte uitsluitend voor vrouwen te zijn. Een paar afbeeldingen op de kaarten zijn veranderd en het begeleidende boek is uitgebreid. Bomen, rivieren,
vogels en stenen Pollack laat zich inspireren door prehistorische kunst van natuurvolken omdat zij in de natuur het heilige ervoeren. Het is Pollacks wens dat wij eerbied hebben voor de natuur, dat ook wij de aarde als heilig beschouwen en de natuur niet uitbuiten. Daarom neemt Pollack beelden uit de natuur als dragende symbolen van de Kleine Arcana: bomen, rivieren, vogels en stenen.
Bij het element water legt Pollack het accent op verandering. De statische Bekers worden bij haar ‘Rivers’. Rivieren beginnen, meanderen en monden uit. Het gaat hier om het loskomen van rigide patronen (2, 4, 5 en 8 of Rivers). Het gaat in deze serie ook om het in contact komen met het peilloze diepe mysterie in onszelf (Place of Rivers). Verbeelding krijgt ook een plaats, de blijdschap om fantasieën die alle kanten opstromen. Of juist verdriet om het teveel aan fantasie, de noodzaak voor het zoeken naar een bedding (6 of Rivers).
Het element aarde wordt verbeeldt door Stones (stenen) in plaats van de traditionele pentakels of munten. Te zien zijn bergen, die hemel en aarde verbinden, grote staande stenen, tempels van steen en grotten. De gebruikelijke thema’s in deze serie zijn: werk, veiligheid en discipline, maar bij Pollack hoort hier ook spiritualiteit bij. Zo hoort ook divinatie in deze serie thuis. In de wereld om ons heen, in het materiële, in sporen, stokjes, schelpen en stenen kunnen we tekenen van het heilige vinden, die richting geven (6 of stones). De natuurbeelden die Pollack gebruikt als dragende symbolen zijn heldere en veelzijdige beelden die de elementen goed uitdrukken. Ze bieden zowel ruimte aan de onderwerpen die traditioneel aan bod komen in de series als aan Pollack’s eigen accenten. Bovendien hebben alle vier de natuurbeelden een plaats verworven in de mythische wereld, waardoor zij in ons binnenste resoneren. We kennen vogels als boodschappers uit de hemel. We kennen de mysterieuze standing stones en bergen die het middelpunt van de wereld vertegenwoordigen. We hebben weet van rivieren die uit het paradijs stromen en bomen die kennis en leven geven zoals de noorse Yggdrassil waar Odin de Runen kreeg.
Het accent ligt in deze tarot op heling door vernieuwing en transformatie. Inspiratie uit haar eigen traditie vindt ze hierbij in Rabbi Luria, een kabbalistisch mysticus uit de 17e eeuw. Hij zegt dat onze wereld bestaat uit scherven: lijden, dood en pijn. Toen God de wereld schiep zond Hij het licht in vaten, die konden het licht niet bevatten en braken. Het licht verspreidde zich en is verborgen in de scherven. Het is onze taak om het licht uit de scherven op te delven en de wereld en onszelf te helen (9 of Rivers). Luria noemde deze taak ‘Tikkun Olam’: het herstellen van de wereld in zijn perfecte staat. Pollack dicht:‘Wanneer de oceaan zich gevuld heeft met tranen / dan zal de verlosser komen/ Wanneer wij de oceaan geheeld hebben / zullen we hem vullen met licht’ (9 of rivers – blz.159).
Een missie Rachel Pollack heeft een tweevoudige missie. Ze wil de spelers van haar tarot duidelijk maken dat verandering en vernieuwing mogelijk is. Daarnaast wil ze hen de heiligheid van de aarde laten zien en voelen, zodat ze de natuur meer respecteren. Wat de heiligheid van de natuur betreft wil Pollack het liefst dat we ervaren dat de stomme aarde tot ons spreekt: bijvoorbeeld in een vlucht vogels, wier vlucht je op kunt vatten als een teken aan jou. Dan zouden we, aldus Pollack, het gevoel kunnen krijgen dat de wereld, de fysieke aarde, ons erkent. Zo raadt ze ook aan landschappen te beleven als heilige lichamen, b.v. ronde heuvels als borsten. Naast oude tempels laat Pollack zulke natuurbeelden veelvuldig in haar tarot zien en legt ze uit in het boek. The Shining Tribe Tarot past met deze opvatting van de heilige, bezielde aarde in de Romantiek. Dit is een stroming uit de kunst en de filosofie aan het eind van de 18e en het begin van de 19e eeuw. Haar aanhangers verzetten zich tegen de eenzijdige nadruk op de ratio (het denken) van de filosofie in die tijd: de Verlichting. Dit leidde namelijk tot de visie dat de natuur slechts een instrument is voor de mensen; een voorwerp om te gebruiken. Bovendien viel door de nadruk op de ratio de vanzelfsprekende verbinding met het goddelijke weg die op het gevoel gebaseerd is. Romantici halen daarom de gevoelskant van de mens naar voren. De realiteit zien ze als iets dat bezield is, als spiritueel. Ze willen de verloren gegane band met de natuur herstellen door op pelgrimage te gaan en queestes te houden. Net als Pollack willen zij de eenheid van mens en natuur beleven. Toch vraag ik me af of de natuurvolken hun afhankelijkheid van de natuur wel zo fijn vonden. Naast het goede wat de natuur biedt zijn er immers ook de aardbevingen en de droogte. Zou de verbinding tussen het heilige en de natuur niet een wensdenken zijn dat Pollack terugprojecteert op de prehistorische natuurvolken? Een wens tot een feit uit vroeger tijden maken, geeft de wens meer kracht en status. De kans dat de missie slaagt, wordt hiermee groter. Pollack kent dit fenomeen. Ze reflecteert op het nut van valse oorsprongclaims wat betreft de tarot en andere mysterietradities (VIII- XV) Er is echter geen reflectie op haar eigen claim dat bij natuurvolken een grote verbinding zou zijn tussen het aardse en het heilige en dat zij dit prettig zouden vinden. Er is een conflict in deze tarot te herkennen. Dit conflict vloeit voort uit de tweevoudige missie van Pollack. Enerzijds is zij geïnspireerd door religie en kunst van natuurvolken, die ons terugbrengen naar een cyclische omgang met de natuur. Anderzijds wil Pollack, aansluitend bij haar joodse wortels, de wereld en onszelf vervolmaken Hierdoor geïnspireerd wil ze juist breken met cyclische patronen. Ze is daarmee gericht op een toekomst waarin de cyclus niet herhaald wordt, zodat de natuur verlaten en overstegen wordt. Dit is een lineair denken, denken gericht op een einddoel. De cyclische en lineaire denkwijze zijn tegengesteld aan elkaar en leveren dus een conflict op. Beide denkwijzen zijn echter legitieme sporen die tot het heilige leiden. Gelukkig heb je bij het spelen van het spel weinig last van dit conflict. Je trekt nu eens een kaart die aanspoort tot vernieuwing en dan eens een kaart die het cyclische benadrukt. Zo gaat het in het leven. Nu eens is het ene nodig en dan het andere.
Naar artikelen Naar homepage |